Terapia ręki
„Ręka jest narządem, który odpowiada w naszym ciele za wiele funkcji. Służy nam jako narzędzie do dźwigania, trzymania, siłowania się i popychania. Jednocześnie pomaga nam wykonywać bardzo skomplikowane ruchy jak szycie, rysowanie, pisanie. Ta szeroka specjalizacja rąk sprawia, że to w głównej mierze ich sprawność decyduje o poziomie funkcjonowania każdego człowieka”.(A. Giczewska, W. Bartkiewicz).
Obejmuje szczegółową diagnozę oraz indywidualny program zawierający zabawy i ćwiczenia:
- stymulujące układ dotykowy, proprioceptywny oraz somatognozję,
- wzmacniające tonus mięśniowy,
- wzmacniające i stabilizujące obręcz barkową,
- rozwijające integrację bilateralną,
- doskonalące sprawność stawu łokciowego,
- rozwijające mobilność nadgarstka,
- rozwijające sprawność dłoni i palców,
- kształtujące praksję (samoobsługa, posługiwanie się narzędziami, zabawy manipulacyjne i konstrukcyjne),
- rozwijające koordynację wzrokowo- ruchową,
- usprawniające funkcje wzrokowe,
- rozwijające twórczość dziecka,
- doskonalące umiejętności grafomotoryczne.
Efekty Terapii ręki:
- Rozwijanie świadomości własnego ciała.
- Opanowanie prawidłowych wzorców posturalnych i ruchowych, prawidłowej postawy ciała.
- Rozwinięcie praksji.
- Usprawnianie kontrolowanych i precyzyjnych ruchów rąk.
- Kształtowanie umiejętności prawidłowego chwytu.
- Doskonalenie zdolności manipulacyjnych dłoni.
- Poprawa stabilizacji centralnej oraz sprawności ruchowej całej kończyny górnej.
- Regulowanie napięcia mięśniowego w obrębie kończyny górnej.
- Wzmacnianie koncentracji uwagi na czynnościach manualnych.
- Rozwijanie wrażliwości sensorycznej.
- Rozwinięcie motywacji i aktywności grafomotorycznej.
- Efektywne wykonywanie ruchów drobnych, posługiwanie się narzędziami.
- Poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Rozwijanie samodzielności w podstawowych czynnościach życia codziennego, umiejętności manualnych i samoobsługowych.
- Właściwa dynamika ruchu.
- Stymulowanie do prawidłowego odbioru bodźców dotykowych w obrębie rąk.
- Efektywne wykonywanie ruchów drobnych, posługiwanie się narzędziami.
- Poprawa jakości chwytu pisarskiego.
- Zwiększenie siły mięśniowej dłoni i palców, ich sprawności, umiejętności dysocjacji w poruszaniu nimi oraz pobudzenie czucia różnicującego.