Terapia ręki

Terapia ręki

„Ręka jest narządem, który odpowiada w naszym ciele za wiele funkcji. Służy nam jako narzędzie do dźwigania, trzymania, siłowania się i popychania. Jednocześnie pomaga nam wykonywać bardzo skomplikowane ruchy jak szycie, rysowanie, pisanie. Ta szeroka specjalizacja rąk sprawia, że to w głównej mierze ich sprawność decyduje o poziomie funkcjonowania każdego człowieka”.(A. Giczewska, W. Bartkiewicz).

Obejmuje szczegółową diagnozę oraz indywidualny program zawierający zabawy i ćwiczenia:

  • stymulujące układ dotykowy, proprioceptywny oraz somatognozję,
  • wzmacniające tonus mięśniowy,
  • wzmacniające i stabilizujące obręcz barkową,
  • rozwijające integrację bilateralną,
  • doskonalące sprawność stawu łokciowego,
  • rozwijające mobilność nadgarstka,
  • rozwijające sprawność dłoni i palców,
  • kształtujące praksję (samoobsługa, posługiwanie się narzędziami, zabawy manipulacyjne i konstrukcyjne),
  • rozwijające koordynację wzrokowo- ruchową,
  • usprawniające funkcje wzrokowe,
  • rozwijające twórczość dziecka,
  • doskonalące umiejętności grafomotoryczne.

Efekty Terapii ręki:

  • Rozwijanie świadomości własnego ciała.
  • Opanowanie prawidłowych wzorców posturalnych i ruchowych, prawidłowej postawy ciała.
  • Rozwinięcie praksji.
  • Usprawnianie kontrolowanych i precyzyjnych ruchów rąk.
  • Kształtowanie umiejętności prawidłowego chwytu.
  • Doskonalenie zdolności manipulacyjnych dłoni.
  • Poprawa stabilizacji centralnej oraz sprawności ruchowej całej kończyny górnej.
  • Regulowanie napięcia mięśniowego w obrębie kończyny górnej.
  • Wzmacnianie koncentracji uwagi na czynnościach manualnych.
  • Rozwijanie wrażliwości sensorycznej.
  • Rozwinięcie  motywacji i aktywności grafomotorycznej.
  • Efektywne wykonywanie ruchów drobnych, posługiwanie się narzędziami.
  • Poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • Rozwijanie samodzielności w podstawowych czynnościach życia codziennego, umiejętności manualnych i samoobsługowych.
  • Właściwa dynamika ruchu.
  • Stymulowanie do prawidłowego odbioru bodźców dotykowych w obrębie rąk.
  • Efektywne wykonywanie ruchów drobnych, posługiwanie się narzędziami.
  • Poprawa jakości chwytu pisarskiego.
  • Zwiększenie siły mięśniowej dłoni i palców, ich sprawności, umiejętności dysocjacji w poruszaniu nimi oraz pobudzenie czucia różnicującego.