
Aktywna Tablica - 2024
Szkoła Podstawowa Specjalna oraz Branżowa Szkoła I Stopnia Specjalna w Zespole Placówek Szkolno – Wychowawczo – Rewalidacyjnych w Cudzynowicach uczestniczą w Rządowym programie rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica”.
Dzięki udziałowi w programie pozyskaliśmy sprzęt, pomoce dydaktyczne i narzędzia do prowadzenia terapii różnego rodzaju zaburzeń procesów uczenia się i niepełnosprawności oraz do pracy z uczniami mającymi trudności w edukacji szkolnej.
Dla szkoły podstawowej zakupiliśmy monitor interaktywny, laptop wraz z akcesoriami, tablety, programy do terapii: „Wspomaganie rozwoju pro”, „Dysleksja pro”, „Matświat pro”, „Moc emocji”, „Spektrum autyzmu pro”, Logopedia pro” “Percepcja słuchowa i przetwarzanie słuchowe”. Wysokość wsparcia finansowego przeznaczonego na zakup sprzętów i pomocy wyniosła 35 tys,- zł. Wkład własny w kwocie 8750,- zł zapewnił organ prowadzący tj. Starostwo Powiatowe w Kazimierzy Wielkiej.
Dla szkoły ponadpodstawowej pozyskaliśmy dwa monitory interaktywne oraz stelaż do monitora. Wysokość wsparcia finansowego przeznaczonego na zakup sprzętów wyniosła 12 436,- zł. Wkład własny w kwocie 3 109,- zł zapewniło Starostwo Powiatowe w Kazimierzy Wielkiej.
Zakupiony w ramach Programu sprzęt, pomoce dydaktyczne oraz narzędzia do terapii będą wykorzystywane w procesie dydaktycznym oraz umożliwią podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii.
Scenariusze zajęć
Poniżej przedstawiamy wybrane scenariusze zajęć realizowanych w Branżowej Szkole I Stopnia Specjalnej w Cudzynowicach z wykorzystaniem zakupionych w ramach programu Aktywna Tablica monitorów interaktywnych.
Motyw przyrody w twórczości renesansowej – fraszka „Na lipę” Jana Kochanowskiego (aut. Marzena Włusek) – lekcja otwarta
Tajemniczy świat ballady „Lilije” A. Mickiewicza (aut. Marzena Włusek).
Prędkośc i jej pomiar. Obliczanie pola prostokąta i kwadratu.(aut. Anna Grudzień)
CV i list motywacyjny.(aut. Ewa Kuc)
Obliczanie pola prostokąta i kwadratu.(aut. Anna Grudzień)
Pisanie emaila.(aut.Magdalena Borzęcka – Słabosz)
Poznajemy zawody – j. angielski(aut. Magdalena Borzęcka – Słabosz) – lekcja otwarta.
Obowiązki i prawa pracownika i pracodawcy. – Biznes i zarządzanie.(aut. Ewa Kuc)
Scenariusze zajęć realizowanych w Szkole Podstawowej Specjalnej w Cudzynowicach z wykorzystaniem zakupionych w ramach programu Aktywna Tablica programów terapeutycznych.
Utrwalanie głoski [r] w wyrazach. (aut. Agnieszka Maniak)
Czym się interesujesz_? (aut. Katarzyna Krawczyk)
Umiem się zachować.(aut. Katarzyna Krawczyk). – lekcja otwarta
Tworzenie prostych rysunków i projektów z wykorzystaniem narzędzi komputerowych.-(aut. Ryszard Kłos)
Droga do szkoły(aut. Iwona Gruszka)
Miasto i przedmieścia.(aut. Iwona Gruszka)
Podróże duże i małe.(aut. Renata Bladosz- Mleczek)
Poznajemy naszą planetę – kontynenty i oceany(aut. Ryszard Kłos)
W laboratorium.(aut. Reanata Bladosz – Mleczek)
Utrwalanie głosek trzech szeregów. Zajęcia rewalidacyjne.(aut. Agnieszka Maniak) – lekcja otwarta
Szkolenia
W ramach programu uczestniczyliśmy w konferencjach i szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu.
- Metody dydaktyczne wspierające umiejętności cyfrowe na przedmiotach matematyczno-przyrodniczych – ORE
- Metody dydaktyczne wspierające umiejętności cyfrowe na przedmiotach humanistycznych – ORE
oraz

W dniu 17 stycznia 2025 r. przeprowadziliśmy szkolenia WDN dla nauczycieli:
- Kształtowanie umiejętności posługiwania się monitorem interaktywnym w nauczaniu.
- Wykorzystanie programów terapeutycznych Edusensus w rewalidacji ucznia z niepełnosprawnością intelektualną.
Międzyszkolna Sieć Współpracy
Głównym celem powołania międzyszkolnej sieci współpracy jest wymiana informacji i dzielenie się dobrymi praktykami w zakresie wykorzystywania technologii informacyjnej i związanych z nią nowoczesnych narzędzi dydaktycznych na zajęciach lekcyjnych w celu podniesienia jakości pracy szkoły i zwiększenia efektywności procesu nauczania we wszystkich tych placówkach.
W ramach programu Szkoła Podstawowa Specjalna w Cudzynowicach zawarła współpracę ze Szkołą Podstawową Specjalną w Zespole Szkół Specjalnych w Busku Zdroju. Natomiast Szkoła Branżowa I Stopnia Specjalna w Cudzynowicach zawarła współprace z VI Liceum Ogólnokształcącym Specjalnym w Zespole Szkół Specjalnych w Busku Zdroju.
W ramach współpracy odbyły się trzy spotkania.Pierwsze z nich odbyło się 22 listopada 2024 r. Podczas spotkania przedstawiciele szkół przekazali informację na temat pomocy zakupionych w ramach programu. Poruszono również tematykę wspólnych rozwiązań, jak skutecznie wdrażać TIK w nauczaniu oraz zadbać o prawidłową realizację programu i wymagań określonych w rozporządzeniu. Nauczyciele rozwinęli dyskusję oraz wymienili się przykładami dobrych praktyk dotyczących stosowania nowoczesnych technologii na zajęciach edukacyjnych.
Drugie spotkanie odbyło się 7 lutego 2025 r. Podczas spotkania dokonano przede wszystkim wymiany doświadczeń w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii na zajęciach edukacyjnych z wykorzystaniem zakupionych sprzętów w programie Aktywna Tablica. Nauczyciele ze Szkoły Branżowej I Stopnia w Cudzynowicach przedstawili prezentację i omówili przykłady wykorzystania Genially na lekcjach. Nauczyciele VI Liceum Ogólnokształcącego Specjalnego z Buska – Zdroju omówili sposoby na sprawdzenie wiedzy uczniów przy pomocy programu Quizlet można tworzyć narzędzia ułatwiające naukę, np. fiszki i karty obrazkowe, dzięki którym uczniowie mogą powtarzać pojęcia, definicje, słówka. Przedstawiono również możliwości aplikacji Wordwall. To darmowa platforma internetowa, która pozwala nauczycielom tworzyć interaktywne ćwiczenia i zadania dla uczniów. Funkcje Wordwall Nauczyciele ze Szkoły Podstawowej w Cudzynowicach zaprezentowali i omówili możliwości programów LOGOPEDIA PRO, Spektrum Autyzmu PRO, Dysleksja Pro.
Kolejne spotkanie miało miejsce w dniu 14 maja 2025 r. Nauczyciele z Liceum Specjalnego w Busku w ramach dzielenia się dobrymi praktykami przedstawili wykorzystanie platformy edukacyjnej Dzwonek.pl i omówili przykłady wykorzystania jej na lekcjach. Nauczycielki z Liceum Elżbieta Lotko-Pikul i Ewa Tomala zapoznały uczestników spotkania z zakupionymi w ramach programu Aktywna Tablica pomocami dydaktycznymi – Wirtualne Laboratoria Przyrodnicze do nauki geografii, fizyki i chemii. Nauczyciele języka polskiego oraz języka angielskiego ze Szkoły Branżowej I Stopnia w Cudzynowicach przedstawili scenariusze przeprowadzonych lekcji otwartych. Nauczyciele ze Szkoły Podstawowej w Cudzynowicach zaprezentowali i omówili możliwości programów MatŚwiat, Percepcja słuchowa i przetwarzanie słuchowe, Moc Emocji i Koncentracja Uwagi. Justyna Pasternak przedstawiła scenariusz lekcji poprowadzonej w klasie 8 „Pole powierzchni ostrosłupa” z wykorzystaniem zasobów platformy Dzwonek.pl. Po omówieniu lekcji wymieniono spostrzeżenia i wpływ zastosowania interaktywnego monitora dotykowego na zwiększenie atrakcyjności prowadzenia lekcji w warunkach szpitalnych. Katarzyna Krawczyk omówiła scenariusz zajęć rewalidacyjnych “Umiem się zachować” . Podczas zajęć wykorzystano program multimedialny Edusensus „Moc Emocji” oraz monitor interaktywny. Ciekawe plansze oraz odpowiednio przygotowane quizy zwiększyły atrakcyjność i efektywność prowadzonych zajęć rewalidacyjnych. Agnieszka Maniak omówiła scenariusz lekcji otwartej “Utrwalanie głosek trzech szeregów. Zajęcia rewalidacyjne”. Przygotowany scenariusz uwzględniał wykorzystanie programu Edusensus Logopedia Pro. Zastosowane programy i pozostałe materiały dydaktyczne na lekcji umożliwiły atrakcyjne utrwalenie głosek trzech szeregów. Podczas spotkania szczegółowo omówiono scenariusze zajęć, wpływ wykorzystanych pomocy na efektywność kształcenia i procesu rewalidacji oraz atrakcyjności zajęć, a wnioski zaprezentowano w formule online.