Aktywna Tablica

Aktywna Tablica - 2024

Szkoła Podstawowa Specjalna  oraz Branżowa Szkoła I Stopnia Specjalna w Zespole Placówek Szkolno – Wychowawczo – Rewalidacyjnych w Cudzynowicach uczestniczą w Rządowym programie rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica”.

Dzięki udziałowi w programie pozyskaliśmy sprzęt, pomoce dydaktyczne i narzędzia do prowadzenia terapii różnego rodzaju zaburzeń procesów uczenia się i niepełnosprawności oraz do pracy z uczniami mającymi trudności w edukacji szkolnej. 

Dla szkoły podstawowej zakupiliśmy monitor interaktywny, laptop wraz z akcesoriami, tablety, programy do terapii: „Wspomaganie rozwoju pro”, „Dysleksja pro”, „Matświat pro”, „Moc emocji”, „Spektrum autyzmu pro”, Logopedia pro” “Percepcja słuchowa i przetwarzanie słuchowe”. Wysokość wsparcia finansowego przeznaczonego na zakup sprzętów i pomocy wyniosła 35 tys,- zł. Wkład własny w kwocie 8750,- zł zapewnił organ prowadzący tj. Starostwo Powiatowe w Kazimierzy Wielkiej.

Dla szkoły ponadpodstawowej pozyskaliśmy dwa monitory interaktywne oraz stelaż do monitora. Wysokość wsparcia finansowego przeznaczonego na zakup sprzętów wyniosła 12 436,- zł. Wkład własny w kwocie 3 109,- zł zapewniło Starostwo Powiatowe w Kazimierzy Wielkiej.

Zakupiony w ramach Programu sprzęt, pomoce dydaktyczne oraz narzędzia do terapii będą wykorzystywane w procesie dydaktycznym oraz umożliwią podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii.

Scenariusze zajęć

Poniżej przedstawiamy wybrane scenariusze zajęć realizowanych w Branżowej Szkole I Stopnia Specjalnej w Cudzynowicach z wykorzystaniem zakupionych w ramach programu Aktywna Tablica monitorów interaktywnych.

Scenariusze zajęć realizowanych w Szkole Podstawowej Specjalnej w Cudzynowicach z wykorzystaniem zakupionych w ramach programu Aktywna Tablica programów terapeutycznych.

Szkolenia

W ramach programu uczestniczyliśmy w konferencjach i szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu.

  1. Metody dydaktyczne wspierające umiejętności cyfrowe na przedmiotach matematyczno-przyrodniczych – ORE
  2. Metody dydaktyczne wspierające umiejętności cyfrowe na przedmiotach humanistycznych – ORE

oraz

W dniu 17 stycznia 2025 r. przeprowadziliśmy szkolenia WDN dla nauczycieli:

  1. Kształtowanie umiejętności posługiwania się monitorem interaktywnym w nauczaniu.
  2. Wykorzystanie programów terapeutycznych  Edusensus w rewalidacji ucznia z niepełnosprawnością intelektualną.

Międzyszkolna Sieć Współpracy

Głównym celem powołania międzyszkolnej sieci współpracy jest wymiana informacji i dzielenie się dobrymi praktykami w zakresie wykorzystywania technologii informacyjnej i związanych z nią nowoczesnych narzędzi dydaktycznych na zajęciach lekcyjnych w celu podniesienia jakości pracy szkoły i zwiększenia efektywności procesu nauczania we wszystkich tych placówkach.

W ramach programu Szkoła Podstawowa Specjalna w Cudzynowicach zawarła współpracę ze Szkołą Podstawową Specjalną w Zespole Szkół Specjalnych w Busku Zdroju. Natomiast Szkoła Branżowa I Stopnia Specjalna w Cudzynowicach zawarła współprace z VI Liceum Ogólnokształcącym  Specjalnym w Zespole Szkół Specjalnych w Busku Zdroju.

W ramach współpracy odbyły się trzy spotkania.Pierwsze z nich odbyło się 22 listopada 2024 r. Podczas spotkania przedstawiciele szkół przekazali informację na temat pomocy zakupionych w ramach programu. Poruszono również tematykę wspólnych rozwiązań, jak skutecznie wdrażać TIK w nauczaniu oraz zadbać o prawidłową realizację programu i wymagań określonych w rozporządzeniu. Nauczyciele rozwinęli dyskusję oraz wymienili się przykładami dobrych praktyk dotyczących stosowania nowoczesnych technologii na zajęciach edukacyjnych.  

Drugie spotkanie odbyło się  7 lutego 2025 r. Podczas spotkania dokonano przede wszystkim wymiany doświadczeń w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii na zajęciach edukacyjnych z wykorzystaniem zakupionych sprzętów w programie Aktywna Tablica. Nauczyciele ze Szkoły Branżowej I Stopnia w Cudzynowicach przedstawili prezentację i omówili przykłady wykorzystania Genially na lekcjach. Nauczyciele VI Liceum Ogólnokształcącego Specjalnego z Buska – Zdroju omówili sposoby na sprawdzenie wiedzy uczniów przy pomocy programu  Quizlet można tworzyć narzędzia ułatwiające naukę, np. fiszki i karty obrazkowe, dzięki którym uczniowie mogą powtarzać pojęcia, definicje, słówka. Przedstawiono również możliwości aplikacji Wordwall. To darmowa platforma internetowa, która pozwala nauczycielom tworzyć interaktywne ćwiczenia i zadania dla uczniów. Funkcje Wordwall  Nauczyciele ze Szkoły Podstawowej w Cudzynowicach zaprezentowali i omówili możliwości programów LOGOPEDIA PRO, Spektrum Autyzmu PRO, Dysleksja Pro.

Kolejne spotkanie miało miejsce w dniu 14 maja 2025 r. Nauczyciele z Liceum Specjalnego w Busku w ramach dzielenia się dobrymi praktykami  przedstawili wykorzystanie platformy edukacyjnej Dzwonek.pl i omówili przykłady wykorzystania jej na lekcjach. Nauczycielki z Liceum Elżbieta Lotko-Pikul i Ewa Tomala zapoznały uczestników spotkania z zakupionymi w ramach programu Aktywna Tablica pomocami dydaktycznymi – Wirtualne  Laboratoria Przyrodnicze do nauki geografii, fizyki i chemii. Nauczyciele języka polskiego oraz języka angielskiego ze Szkoły Branżowej I Stopnia w Cudzynowicach przedstawili scenariusze przeprowadzonych lekcji otwartych. Nauczyciele ze Szkoły Podstawowej w Cudzynowicach zaprezentowali i omówili możliwości programów MatŚwiat, Percepcja słuchowa i przetwarzanie słuchowe, Moc Emocji i Koncentracja Uwagi. Justyna Pasternak przedstawiła scenariusz lekcji poprowadzonej w klasie 8 „Pole powierzchni ostrosłupa” z wykorzystaniem zasobów platformy Dzwonek.pl.  Po omówieniu lekcji wymieniono spostrzeżenia i wpływ zastosowania interaktywnego monitora dotykowego na zwiększenie  atrakcyjności prowadzenia lekcji w warunkach szpitalnych. Katarzyna Krawczyk omówiła scenariusz zajęć rewalidacyjnych “Umiem się zachować” . Podczas zajęć wykorzystano program multimedialny Edusensus „Moc Emocji” oraz monitor interaktywny. Ciekawe plansze oraz odpowiednio przygotowane quizy zwiększyły atrakcyjność i efektywność prowadzonych zajęć rewalidacyjnych. Agnieszka Maniak omówiła scenariusz lekcji otwartej “Utrwalanie głosek trzech szeregów. Zajęcia rewalidacyjne”.  Przygotowany scenariusz  uwzględniał wykorzystanie programu Edusensus Logopedia Pro. Zastosowane programy i  pozostałe materiały dydaktyczne na lekcji umożliwiły atrakcyjne utrwalenie głosek trzech szeregów.  Podczas spotkania szczegółowo omówiono scenariusze zajęć, wpływ wykorzystanych pomocy na efektywność kształcenia i procesu rewalidacji oraz atrakcyjności zajęć,  a wnioski zaprezentowano w formule online.

Przejdź do treści