Wczesne wspomaganie rozwoju

Wczesne Wspomaganie Rozwoju

Nadrzędnym celem zajęć jest pomoc niepełnosprawnemu dziecku
i jego rodzinie, od momentu wykrycia niepełnosprawności lub zagrożenia niepełnosprawnością do chwili rozpoczęcia nauki  w szkole

Z indywidualnych zajęć mogą skorzystać dzieci m.in. z:

  • Ze spektrum autyzmu,
  • Uszkodzeniem wzroku lub słuchu,
  • Opóźnionym rozwojem mowy,
  • Zaburzeniami koordynacji,
  • Niepełnosprawnością umysłową,
  • Niepełnosprawnością ruchową,
  • Mózgowym porażeniem dziecięcym, z wadami genetycznymi i niepełnosprawnościami sprzężonymi.

KWALIFIKOWANIE DO ZAJĘĆ

            Podstawą do objęcia dziecka zajęciami jest opinia   o potrzebie wczesnego wspomagania wydawana przez Zespół Orzekający Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej

RODZAJE PROWADZONYCH ZAJĘĆ W RAMACH WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU W ZPSWR W CUDZYNOWICACH

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

Przeznaczone są dla dzieci ze stwierdzonymi zaburzeniami mowy oraz komunikacji językowej. Zajęcia odbywają się w formie indywidualnej i grupowej. Gabinety logopedyczne wyposażone są w wiele pomocy logopedycznych i terapeutycznych, w tym multimedialnych.

REHABILITACJA RUCHOWA

Głównym celem rehabilitacji ruchowej jest stymulowanie prawidłowego rozwoju psychoruchowego z jednoczesnym hamowaniem nieprawidłowych wzorców ruchowych. Zajęciami  obejmowane są dzieci ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, z wadami postawy, a także uczestnicy ze wzmożoną potrzebą stymulacji ruchowej.

INTEGRACJA SENSORYCZNA

Terapia integracji sensorycznej wzmacnia relacje zachodzące między procesami sensorycznymi i zachowaniem ruchowym. Kształtuje i poprawia połączenia synaptyczne w ośrodkowym układzie nerwowym.

ZAJĘCIA PSYCHOLOGICZNE

Terapia psychologiczna odgrywa bardzo ważną rolę w procesie rozwoju dziecka.

Ma na celu rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, odreagowywania napięć, kształtowania poczucia własnej wartości, rozwijanie mocnych stron dziecka.

TERAPIA PEDAGOGICZNA

To proces długotrwałych oddziaływań nastawionych na pomoc dziecku. Celem  tego procesu jest niwelowanie ryzyka wystąpienia niepowodzeń szkolnych. Działania terapeutyczne nastawione są na podwyższenie samooceny i motywacji do działania.

Zespół wczesnego wspomagania zobligowany jest do współpracy z placówkami medycznymi, oświatowymi oraz diagnostycznymi.

Dla wielu rodzin zajęcia są jedyną szansą do otrzymania specjalistycznego wsparcia, w niektórych przypadkach już w okresie prenatalnym. Pomocą obejmowane są nie tylko dzieci, ale również rodzice w postaci regularnie organizowanych grup wsparcia oraz indywidualnych konsultacji. Rodzice pozostają  w stałym kontakcie z terapeutami, dzielą się najmniejszymi sukcesami jak również wątpliwościami i troskami.